Friday, December 30, 2011

aUrAt dAn tUdUnG

Rasulullah bersabda: “Ada dua golongan penghuni neraka yang aku belum pernah melihatnya: Lelaki yang tangan mereka menggenggam cambuk yang mirip ekor sapi untuk memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang dan berlenggak lenggok. Kepalanya bergoyang-goyang bak bonggol unta. Mereka itu tidak masuk syurga dan tidak pula mencium baunya. Padahal sesungguhnya bau syurga itu boleh tercium dari jarak sekian dan sekian.” (HR. Muslim)

Wanita-wanita yang digambarkan Rasul dalam hadis di atas sekarang banyak sekali kita lihat. Bahkan itu sudah menjadi sesuatu yang mentradisi dan dianggap lumrah. Mereka adalah wanita-wanita yang memakai pakaian tapi telanjang. Sebab pakaian yang mereka kenakan tak dapat menutupi apa yang Allah perintahkan untuk ditutupi.

Budaya barat adalah penyebab fenomena ini. Sebab pakaian yang “tak layak” tersebut bukanlah merupakan budaya masyarakat Islam dan tidak pula dikenal dalam tradisi masyarakat kita. Namun itu adalah hal baru yang lantas diterima tanpa bantahan. Tidak pula itu diuji dengan pertanyaan, bolehkah ini menurut agama, atau baikkah ini bagi kita dan pertanyaan lain. Boleh jadi kerana perasaan rendah diri yang silau terhadap kemajuan barat dalam beberapa hal akhirnya banyak di antara kita yang menerima budaya barat dengan mata tertutup (atau sengaja menutup mata).

Namun di sana kita juga melihat fajar yang mulai terbit. Kesedaran untuk kembali kepada budaya kita sendiri (baca: budaya berpakaian islam) mulai tumbuh. Betapa sekarang kita banyak melihat indahnya kibaran tudung di mana-mana. Di kampus, di sekolah, di pasar dan bahkan di mana-mana. Malah di beberapa negara barat (Inggris dan Jerman misalnya) muslimah-muslimah pemakai tudung tak lagi sukar ditemukan.


Jelasnya saat ini sudah tak ada lagi larangan untuk mengenakan busana dan pakaian yang menutup aurat. Permasalahannya, apakah jaminan kebebasan ini kemudian segera disambut oleh para muslimah kita dengan segera kembali mengenakan pakaian takwa itu atau tidak. Yang pasti alasan dilarang oleh si ini dan si itu kini tak berlaku lagi. 

AURAT WANITA DAN HUKUM MENUTUPNYA
Aurat wanita yang tak boleh terlihat di hadapan lelaki lain (selain suami dan mahramnya) adalah seluruh anggota badannya kecuali wajah dan telapak tangan. Yang menjadi dasar hal ini adalah:



1. Al-Qur’an surat Annur: 
“Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman: ’Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkkan khumur (tudung)nya ke dadanya…’”



Keterangan :
Ayat ini menegaskan empat hal:



a. Perintah untuk menahan pandangan dari yang diharamkan oleh Allah.



b. Perintah untuk menjaga kemaluan dari perbuatan yang haram.



bEgInIkAh yG dIkAtAkAn
mEmEnUhI cIrI2 mEnUtUp
aUrAt yG dItUnTuT sYaRiAt??
c. Larangan untuk menampakkan perhiasan kecuali yang biasa nampak. Para ulama mengatakan bahwa ayat ini juga menunjukkan akan haramnya menampakkan anggota badan tempat perhiasan tersebut. Sebab jika perhiasannya saja dilarang untuk dinampakkan apalagi tempat perhiasan itu berada. Sekarang marilah kita perhatikan penafsiran para sahabat dan ulama terhadap kata “…kecuali yang biasa nampak…” dalam ayat tersebut. Menurut Ibnu Umar RA. yang biasa nampak adalah wajah dan telapak tangan. Begitu pula menurut ‘Atho,’ Imam Auzai dan Ibnu Abbas RA. Hanya saja beliau (Ibnu Abbas) menambahkan cincin dalam golongan ini. Ibnu Mas’ud RA. mengatakan maksud kata tersebut adalah pakaian dan tudung. Said bin Jubair RA. mengatakan maksudnya adalah pakaian dan wajah. Dari penafsiran para sahabat dan para ulama ini jelaslah bahwa yang boleh nampak dari tubuh seorang wanita adalah wajah dan kedua telapak tangan. Selebihnya hanyalah pakaian luarnya saja.


d. Perintah untuk menutupkan khumur ke dada. Khumur adalah bentuk jamak dari khimar yang bererti kain penutup kepala. Atau dalam bahasa kita disebut tudung. Ini menunjukkan bahwa kepala dan dada adalah juga termasuk aurat yang harus ditutup. Bererti tidak cukup hanya dengan menutupkan tudung pada kepala saja dan hujungnya diikatkan ke belakang. Tapi hujung tudung tersebut harus dibiarkan terjuntai menutupi dada.

2. Hadis riwayat Aisyah RA, bahwasanya Asma binti Abu Bakar masuk menjumpai Rasulullah dengan pakaian yang tipis, lantas Rasulullah berpaling darinya dan berkata: “Hai Asma, seseungguhnya jika seorang wanita sudah mencapai usia haid (akil baligh) maka tak ada yang layak terlihat kecuali ini,” sambil beliau menunjuk wajah dan telapak tangan. (HR. Abu Daud dan Baihaqi).

Keterangan :
Hadis ini menunjukkan dua hal:



a. Kewajiban menutup seluruh tubuh wanita kecuali wajah dan telapak tangan.

b. Pakaian yang tipis tidak memenuhi syarat untuk menutup aurat.

Dari kedua dalil di atas jelaslah batasan aurat bagi wanita, iaitu seluruh tubuh kecuali wajah dan dua telapak tangan. Dari dalil tersebut pula kita memahami bahwa menutup aurat adalah wajib. Bererti jika dilaksanakan akan menghasilkan pahala dan jika tidak dilakukan maka akan menuai dosa. Kewajiban menutup aurat ini tidak hanya berlaku pada saat solat saja namun juga pada semua tempat yang memungkinkan ada lelaki lain biasa melihatnya.

Selain kedua dalil di atas masih ada dalil-dalil lain yang menegaskan akan kewajiban menutup aurat ini:
1. Dari Al-Qur’an:



a. “Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu melakukan tabarruj sebagaimana tabarrujnya orang-orang jahiliyyah dahulu…” (Qs. Al-Ahzab: 33).


Keterangan:
Tabarruj adalah perilaku menggambar aurat atau tidak menutup bagian tubuh yang wajib untuk ditutup. Fenomena menggambar aurat ini adalah merupakan perilaku jahiliyyah. Bahkan diriwayatkan bahwa ritual haji pada zaman jahiliyyah mengharuskan seseorang tawaf mengelilingi ka’bah dalam keadaan bogel tanpa memandang apakah itu lelaki atau perempuan.
Konteks ayat di atas adalah ditujukan untuk isteri-isteri Rasulullah. Namun keumuman ayat ini mencakupi seluruh wanita muslimah. Kaedah ilmu usul fiqh mengatakan: “Yang dijadikan pedoman adalah keumuman lafaz sebuah dalil dan bukan kekhususan sebab munculnya dalil tersebut (al ibratu bi umumil lafdzi la bikhususis sabab).



b. “Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang-orang mukmin: ‘Hendaklah mereka melabuhkan tudungnya ke seluruh tubuh mereka.’ Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal dan oleh kerananya mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Qs. Al-Ahzab: 59).


Keterangan:
Tudung dalam bahasa Arab bererti pakaian yang menutupi seluruh tubuh (pakaian kurung), bukan bererti tudung dalam bahasa kita (lihat erti kata khimar di atas). Ayat ini menjelaskan pada kita bahwa menutup seluruh tubuh adalah kewajiban setiap muslimah dan merupakan tanda keimanan mereka.


kAn mANiS cAmNiE

2. Hadis Rasulullah, bahwasanya beliau bersabda: 
Ada dua golongan penghuni neraka yang aku belum pernah melihatnya: Lelaki yang tangan mereka menggenggam cambuk yang mirip ekor sapi untk memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang dan berlenggak lenggok. Kepalanya bergoyang-goyang bak bonggol unta. Mereka itu tidak masuk syurga dan tidak pula mencium baunya. Padahal sesungguhnya bau syurga itu bisa tercium dari jarak sekian dan sekian.” (HR. Muslim)


Keterangan:
Hadis ini menjelaskan tentang ancaman bagi wanita-wanita yang membuka dan mempamerkan auratnya. Iaitu siksaan api neraka. Ini menunjukkan bahwa pamer aurat adalah dosa besar. Sebab perbuatan-perbuatan yang dilaknat oleh Allah atau Rasul-Nya dan yang diancam dengan sangsi duniawi (qisas, rajam, potong tangan dll) atau azab neraka adalah dosa besar.



SYARAT PAKAIAN PENUTUP AURAT WANITA
Pada dasarnya seluruh bahan, model dan bentuk pakaian boleh dipakai, asalkan memenuhi syarat-syarat berikut
1. Menutup seluruh tubuh kecuali wajah dan telapak tangan.
2. Tidak tipis 
3. Longgar dan tidak memperlihatkan lekuk-lekuk dan bentuk tubuh (tidak ketat)
4. Bukan pakaian lelaki atau menyerupai pakaian lelaki.
5. Tidak berwarna dan bermotif terlalu menjolok.Sebab pakaian yang menjolok akan mengundang perhatian lelaki. Dengan alasan ini pula maka maka membunyikan (menggemerincingkan) perhiasan yang dipakai tidak diperbolehkan walaupun itu tersembunyi di balik pakaian.(Wallahu a’lam bi ashshowab) (Ulil Amin).

cAmNiE sEnAnG







1 JaNuARi


Ayat 120, surah Al Baqarah, mafhumnya :-

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah ugama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.

Beliau juga menyebut hadith Rasulullah SAW yang berbunyi, lebih kurang :
UmatKu dilalaikan tanpa disedari seperti semut hitam diatas batu hitam dimalam yang gelap. Siang ia Islam, malam ia kufur; dan siang ia kufur, malam ia Islam. Yahudi & Nasarah yang tidak redha akan Islam kita akan menggunakan apa saja cara untuk menyesatkan kita. Sekarang mereka menggunakan cara yang begitu halus sampai kita sendiri tidak sedar yang kita telah mengikuti mereka. Tengok saja disekeliling kita ... Contohnya,haribulan. Berapa ramai yang tahu bahawa cara tarikh Masehi ini ada kaitannya dengan tuhan mereka???

21hb Ogos 2002 AD. Apa maksud AD dibelakang? Makna AD ialah "Anno Domini" bahasa Latin yang bermaksud "Anno" ialah aku/saya dan "Domini" ialah tuhan dilahirkan. Jadi 21hb Ogos 2002 boleh diertikan sebagai ".... beberapa hari setelah tuhan aku dilahirkan." Nauzubillah .... Insaflah kita kerana secara halus kita mungkin termasukdalam kategori umat Nabi Muhammad SAW seperti diatas. Sebab tulah kita dianjurkan supaya beristighfar selalu.

Bila sampai 31 Disember, berapa ramaikah umat Islam yang meraikan tahun baru? Tetapi sedarkah mereka bahawa telah difatwakan oleh Sheikh-ul-Azhar, Sheikh Tantawi, Sheikh Yusof al-Qardhawi dan ulama2 contemporary bahawa menyambut 31 Dis. bererti menyambut ulangtahun hari jadi tuhan Yahudi & Nasarah? Bagi mereka yang tidak tahu, hukumnya fasik, tetapi bagi mereka yang tahu (kita sekarang sudah tahu) hukum nya ialah MURTAD. Nauzubillah.

Sesugguhnya yang baik itu adalah dari Allah Subhanahu wa ta'ala dan yang kurang serta salah dan silap adalah dari kelemahan saya sendiri.

Wallahualam. Dapatlah kiranya dipanjangkan, InsyAllah

Tuesday, December 27, 2011

kUaSa sEbUaH HaTi

“Tuhan memberikan kita 2 mata untuk melihat, 2 kaki untuk berjalan, 2 tangan untuk bekerja, 2 telinga untuk mendengar, tetapi kenapa hati kita Cuma satu sahaja?? Adakah kita perlu mencari pasangannya.”

            NASIHAT IBNU QAYYIM: Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali melaksanakan kehendak Allah s.w.t. Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allahswt. Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah. Di dalam hati manusia juga ada kegelisah dan tidak akan tenang dan damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya.

            Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali reda dengan suruhan dan larangan Nya serta qada dan qadar Nya serta sentiasa sabar hingga menemuiNya. Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepada Nya dan bermohon kepada Nya.

            Kekerapan berzikir kepada Nya adalah keikhlasan sebenar kepada Nya. Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih lagi tidak dapat membendung hajat hati si hamba itu. Apa yang hati kata lain dari bicara mulut. Mereka sering tidak bersefahaman. Mulut sering sahaja menagih janji sedangkan hati memendam rasa. Namun akibat tindakan diri akan dirasai oleh keduanya.

            KATA LUQMAN TENTANG AKAL DAN HATI: Allah mencipta manusia dengan akal dan hati, yang saling berbeza tabiat dalam memberikan reaksi kepada perkataan. Akal memproses logik. Hati memproses emosi. Akal dan logik menghasilkan tahu. Hati dan emosi mencetuskan kemahuan manusia.

            Apabila kita meminta sesuatu dari orang lain dengan menyebut “Syafiq, buka pintu tu”, ia adalah arahan kepada akal. Apabila akal memahami arahan, ia akan memberikan kefahaman tentang reaksi dan tindakan yang sepatutnya diambil terhadap arahan itu. Namun arahan itu hanya dipedulikan oleh akal, walaupun boleh difahami, ia mungkin tidak mencetus mahu. Arahan itu tidak mengambil kira soal hati. Sedangkan kemahuan datang dari hati.

            Bagaimana kalau ayat yang sama diungkap dengan cara yang lebih sopan, seperti “Syafiq, tolong bukakan pintu tu. Terima ksiah!” Bagaimanakah perasaan dan kesediaan kita untuk bekerjasama dengan permintaan yang sedimikian rupa, berbanding arahan pertama? Semestinya kita lebih bersungguh dan berkemahuan untuk memenuhi permintaan kerana perkataan “buka pintu” memberitahu akal, manakala perkataan “tolong” dan “terima kasih” menggerakkan hati.

            Ketika Luqman menasihati anaknya. Beliau mulakan ungkapan nasihat dengan lafaz “ya Bunayya”, yang bermaksud sebagai “wahai anak ku sayang”. Ia adalah lafaz akal dan hati. Luqman tidak bersikap angkuh terhadap anaknya atas status dirinya sebagai papa. Malah kuasa kasih sayang dan bahasa mengungkapkannya, menjadikan nasihat itu lebih berkesan dan penuh hikmah.

            Manusia tidak bertindak berdasarkan apa yang dia tahu akal (akal), tetapi manusia bertindak berdasarkan apa yang dia mahu (hati). Jangan hanya mengeluarkan arahan, tetapi manfaatkan fitrah manusia yang ada perasaan.

Dalam kerendahan hati ada ketinggian
budi. Dalam kemiskinan harta ada
kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup
ada kekuasaan ilmu.

Tuesday, December 13, 2011

aMaLi

Bismillahirrahmanirrahim..... Assalamualaikum w.b.t..... Alhamdulillah selesai sudah selama 5 minggu berulang-alik dr kubang semang – butterworth tiap2 pg....wow mcm xp’cya ja aku bley bngun pg2....hahaha...2 pn aku smpai ngan2 kol 8....pastu tpat kol 5 aku dh chow....xelok punch kad lbey msa...klo xckup xpa...hahaha....
First, sblom aku ngn zaim lapor diri, mcam2 yg zaim dok risau....aku pn lbey krg gk...juz aku jnis mlz nk mnunjuk...knonnya kool la....ari first aku dh smpi lewat...aku igt smpai ja suma org dah ada....rpanya da sorg ja staf....y len xmsok lg....hjan plk 2....staf 2 soh kami lepak ja kt dlm....smpai la kt kol 9 lbey bru la kaunselor kami pgey....

pEnYeLiA
Kaunselor (penyelia) kami nie pompuan....dy nie xdk la muda sgt...xdk la tua sgt...sdg2 ja...tp dh kawen la...bla dh jmpa dy,,,bru la rsa selesa dh kami dh jmpa penyelia....so dh xdk mslh pa2 lg...pa2 hal refer dy ja...psal sesi pn dy ckp dy akn tlg semampu yg bley...ari fist pjabat dh dpt klien,,,tp aku x msok serta sbb aku bg peluang 2 kt zaim....ari len klien aku lak....esk nya penyelia kami nie cuti 3 ari...so dy serah kami nie kt pegawai kaunselor lg sorg....pegawai kaunselor yg lg sorg nie xbg kami peluang ntok msok serta ikt sesi....dy juz bg kerja susun2 fail n mcm2 lg la...mayb dy krg keyakinan kt kami kot...tp ok la dh keja2 yg dy bg pn lbey ke arah pengurusan kaunseling....so dh nmpk mcm mna pengurusan kaunseling...sblom nie bljaq ja....

tAkSuB aNgRy BiRd...ahahaha
Sepanjang 5 minggu kami berkhidmat kt sna,,,bnyk snguh pengalaman ngn pengetahuan yg kami dpt....slh 1 nya pengalaman yg aku xrasa aku wt 1 bnda yg bahaya....aku p tenangkan pesakit mental yg dok serabut....mlanya dy mai sbgai klien kaunseling serta ngn istri dy...sesi tu aku xhandle sbb nmpk mcm kritikal...so pegawai kaunselor laki ngn penyelia aku yg handle...tba2 laki tu kuaq mia kt dpn kaunter....msa tu aku tgh men angry bird kt kaunter....(hahaha bosan melampau) laki tu mai kt kaunter pastu dok menangis cta psai istri dy kt staf yg jga kaunter...sy xsmpai hati la dok tgk laki tu nangis...sy pn p la nk tenangkan dy...ciap peluk2 lg....smpai dy trik sy kuaq bru la kaunselor yg laki nie kuaq trik laki tu....bla sy msok dlm ja suma pndang plik ja kt sy....dh sy tnya2 bru la sy tau yg laki tu mental cket....ptot la sat dy nangis sat nmpk garang plk....aisy mcm2...

Sbnaqnya yg wt dy kna kuaq tu sbb xnk dy pukul istri dy...pstu kol polis biaq depa yg stle bnda2 mcm nie....aku yg xtau pa2 nie bley hantam kuaq mlayan kn kerenah dy...smpy skunk aku xtau smada pa yg aku wt tu btoy atau x....penyelia aku juz ckp yg aku nie berani kuaq msa tu...pdahai aku xtau cta pa...spanjang aku keja kt ctu smpt gk la aku handle dlm 5 6 sesi kaunseling...sumanya kaunseling keluarga...majoriti yg kes aku handle berpunca dr tinggal sebumbung ngn ibubapa,,mslh komunikasi,,kurang persediaan sblom menempuh alam perkahwinan...perkahwinan nie bknnya semudah yg kita blajaq...keberkatan dlm perkahwinan sgt penting ntok memastikan sesebuah perkahwinan kekal n bahagia...

Ada sesetengah sbb yg mewujudkan konflik rumahtangga adlah perkara yg remeh bg kita...tp besaq bg org yg mengalaminya...contohnya sperti mslh penentuan ntok beraya ke kampung.. xdpt mmbuat keputusan ke kampung mna akn blek beraya krna suami istri masing xmao mengalah...akhirnya terjadi perceraian... .dgq mcm pertengkaran bdk2...hkikatnya nie la seringkali jd punca permasalahan rumahtngga...so nsihat yg blom berkahwin lg jgn la nk gelak plak....(hahaha)...penyelia aku da cita yg besanya mslh rumahtngga nie bermusim...musim nk raya,,slps raya,,hjung tahun ktika nk wt persiapan persekolahan anak2.....

Da 1 kes,,laki nie lafaz taklik kt istri ngn talak 3....bayangkan bru kawen 5bln tp dh kna talak 3....dh xdpt nk diselamatkan la ceekkk....rugi ja mas kawen mahai2...laki tu plak lafaz dlm keadaan mrah...penyelia aku pnya mrh la kt laki tu...pyelia aku slalu ckp,,,sbb tu la kuasa talak terletak kt suami...klo da kt istri alamatnya rmai la yg menduda....(nth bpa kli dy ulang ayt nie....hahaha)

dApAt cEnDeRaHaTi


Dh 5 mnggu aku dok kt ctu...msa ari last,,pejabat wt majlis ringkas meraikan perpisahan kami...rsa mcm terharu gk la bru keja 5 mnggu ja pn tp ttp kna rai gk...xdk sumbang apa pn...wt semak ja...haha...dlm mjlis tu da jamuan,,,pstu kna berucap,,,dpt cenderahati....tu ja....dlm 5 mnggu nie gk smpt gk la join 4 program....sekian sja entry kli nie...assalamualaikum







nIe bToY2 kA bErLaKoN jA


zAiM
















BiLiK kAuNsELiNg






bOs...cOmEy x???hAhAhA





mAjLiS pEnYeRaHaN sUmBaNgAn kPd gUrU kAFa




tAdArUs aLqUrAn pG jUmAaT
T.Y.T  pULaU PiNaNg








sAmBuTaN mAaL HiJrAh...pEnCeRaMaH nIe bEkAs sEkOLaH
aKu...SMKA ALMASHOOR...sEkOLaH yG mELaHiRkAn
uLaMa....hAhAhAhA








eH eH...mAk aKu Laaaa....




























Saturday, December 3, 2011

kEuNgGuLaN hATi

Hati merupakan juadah paling istimewa dan menjadi intipan musuh. Setiap detik ditungganginya dengan tidak berhenti. Musuh yang dimaksudkan adalah keluarga pak setan yang terdiri dari dato, moyang, bapak, ibu dan anak-anak setan. Mereka amat dedikasi dalam mencorakkan pemikiran dan tindakan manusia sepertimana yang telah dijanjikan di hadapan Allah sebelum disingkir dari syurga.
            Tetapi hadir pula malaikat yang pula merebut hati. Jadi setiap saat pak setan dan malaikat sentiasa berjuang untuk merasuk hati-hati setiap manusia. Maka janganlah lengah!!! Setan mengetuk pintu hati untuk berbuat keburukan, sedang malaikat mengetuk untuk berbuat kebajikan dan kebaikan.
            Komposisi hati adalah nafsu dan akal yang diuli bersama untuk membentuk kualiti manusia dan kemanusiaan. Nafsu dan akal bagaikan anjing dan kucing, selalu berdolak dalek dalam segala hal. Ketika apa yang hendak dilakukan oleh akal, nafsu selalu menghalang, begitulah juga sebaliknya. Hati diumpamakan sebagai medan pertempuran antara akal dan nafsu. Sebab itulah hati kita sibuk setiap saat selama hayat dikandung badan.
            Rupanya hati yang kita sayangi selalu berdesas-desus dengan tiada hentinya. Hati tidak pernah lelap selalu berfungsi mahupun siang atau malam. Jauh berbeza dengan organ tubuh lain seperti mata, di kala ia mengalami kelelahan maka lama kelamaan kita pasti mencari kesempatan untuk berehat atau memejamkannya. Cuba kita tutup telinga kita rapat-rapat, maka tak akan dapat mendengar, sementara itu di dalam hati kita setiap saat, ingatan lama, rasa kekecewaan, malu dan sebagainya hadir dan berlalu.
            Jadi rupanya perkara hati dan penyakit yang ada di dalamnya merupakan perkara yang ghaib. Penyakit yang dimaksudkan bukannya penyakit hepatitis atau penyakit lain yang dapat dilihat dan disembuhkan hanya dengan pemeriksaan doktor dan diberi ubat kimia mahupun tradisional. Penyakit hati ini merupakan penyakit yang tidak mampu dilihat mahupun diubati oleh doktor atau tabib.
            Namun merupakan perkara ghaib. Berjangkitnya penyakit ini kadang kala tidak dapat disedari. Bahkan hingga terlebih dos pun ia tidak dapat dirasai. Malah semakin menikmatinya dan terbuai. Penyakit ini lebih merbahaya dari penyakit biologi lain seperti HIV AIDS atau penyakit lainnya. Sungguh sulit untuk menyembuhkannya. Maka oleh sebab itu, marilah kita mevaksinasi atau memberi kekebalan pada hati agar tidak tervirus atau terjangkit penyakit mengerikan ini. Tidak lain caranya adalah dengan memperbanyakkan berzikir dan mengingatkan Pencipta dalam apa keadaan sekalipun.
            Hati itu diibaratkan raja. Pemimpin yang sangat ditakuti dan dipatuhi oleh seluruh organ tubuh lainnya. Apa yang dikatakan oleh hati maka seluruh organ tubuh akan tergerak mengikuti perintahnya. Jika raja tersebut jujur dan memerintahkan hal-hal yang baik, maka rakyatnya akan mencontohi perihal Sang Raja. Demikian pula sebaliknya. Raja yang zalim, kasar, dan sebagainya, maka akan banyak masalah dan pertentangan yang terjadi.      
            Hati manusia, atau sering disebut qalbu, sentiasa bolak balik, tiada tetap. Kadang ia bersih, kuat iman, bercahaya, lemah lembut, tetapi suatu saat menjadi kotor, lemah iman, gelap gelita, buta, keras membatu terhadap kebenaran.
            Di antarapenyebab hati yang kotor adalah tidak beriman kepada Al-Quran dan banyak berbuat kesesatan. Allah berfirman, “Dan ( begitu pula ) Kami memalingkan hati dan penglihatan mereka seperti mereka belum pernah beriman kepadanya ( Al-Quran ) pada permulaannya, dan Kami biarkan mereka bergelumang dalam kesesatannya.” ( Al-An’am: 10).
            Orang yang hatinya kotor dan sakit akan mudah digoda syaitan yang menjerumuskannya kepada perbuatan maksiat, dosa, dan kezaliman. Allah S.W.T berfirman, “Agar Dia menjadikan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, sebagai cubaan bagi orang-orang di dalam hatinya ada penyakit dan yang kasar hatinya. Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu, benar-benar dalam permusuhan yang jauh.” (Al Haj: 53)
            Orang yang kotor hatinya kerana perbuatan dosa dan jahat, hatinya menjadi buta dan tidak dapat menerima pelajaran dan peringatan. Akhirnya, hilanglah rasa percaya atau iman, dan orang itu akan selalu mengikuti kehendak nafsunya. Allah berfirman, “Dan apakah belum jelas bagi orang-orang yang mewarisi sesuatu negeri sesudah (lenyap) penduduknya, bahawa kalau Kami menghendaki tentu Kami azab mereka kerana dosa-dosanya, dan Kami kunci mati hati mereka sehingga mereka tidak dapat mendengar” (Al A’raf: 100)
            Sebaliknya, beruntunglah orang yang menyucikan hatinya dengan cahaya iman, rasa percaya, dan amal soleh. Hati yang suci yang akan selalu mendapat petunjuk Allah dan tidak mudah digoda syaitan untuk berbuat mungkar atau maksiat, akhirnya nafsu akan tetap tenang. Iman yang baik dan sentiasa mengingati Allah membuat orang menjadi tenteram hatinya.
            Orang yang sentiasa membersihkan hati dari berbagai penyakit akan tampil sebagai orang yang mukhlis, iaitu orang yang ikhlas menjalankan ibadah dan semua aktiviti kehidupan. Segala hal yang ia lakukan hanya dipersembahkan kepada Allah. Orang seperti ini sulit digoda dan disesatkan syaitan.
            Hati yang bersih tersemai di dalamnya takwa kepada Allah. Takwa ini yang mendorong manusia selalu menjalankan perintah Allah dan menghentikan segala laranganNya. Agar hati kita selalu membimbing kita kepada kebaikan, maka ia harus disucikan dari berbagai penyakit hati dan dosa-dosa yang kita lakukan.

Hati yang terluka umpama besi
bengkok walau diketuk sukar kembali
kepada bentuk asalnya.

Tuesday, November 29, 2011

sInOpSiS sEbUaH hAtI

Menurut sains hati merupakan organ homeostasis yang memainkan peranan penting dalam proses metabolisma pada manusia dan haiwan. Hati mempunyai pelbagai fungsi termasuk menyimpan glikogen, mensintesis protein plasma, dan menyahtoksik dadah. Ia menghasilkan hempedu yang penting bagi penghadaman.
Istilah perubatan yang berkaitan dengan hati biasanya berasal dari perkataan Greek bagi hati iaitu hepar, menjadi hepato atau hepatic. Hati yang berwarna perang kemerahan dan terletak di bawah diafragma iaitu di dalam rongga abdomen. Hati menerima makanan terlarut dalam darah apabila makanan ini tercerna dan diserap di usus.
Hati merupakan pengawal manusia dan elemen yang terpenting dalam diri manusia kerana dengan hati manusia dilebihkan oleh Allah SWT dari makhluk yang lain. Hati manusia mempunyai 3 bahagian iaitu:
o   Qalbun Mayyit (hati yang mati) – hati jenis ini tidak dapat lagi membezakan antara yang benar dan yang salah.
o   Qalbun mariidh (hati yang berpenyakit) – merasa sudah banyak membuat kebaikan dan merasa berjasa terhadap perkembangan agama Islam. Sering menganggap remeh terhadap orang lain dan cenderung membuat hal sendiri. Ciri-ciri orang yang hatinya berpenyakit:
·         Suka menganggap mudah terhadap dosa.
·         Suka bermaksiat
·         Jika dinasihat ia merasa dihina dan tidak mahu menerimanya.
o   Qalbun Salim (hati yang lurus dan bersih). – seseorang yang terarah hidupnya manakala hatinya tenang dan selalu mengingati akan kebesaran Allah SWT. Ciri-ciri orang yang berhati lurus adalah:
·         Selalu mendambakan kasih sayang dari Allah SWT
·         Rela dibenci oleh semua makhluk demi mencapai kasih sayang Allah SWT
·         Takut akan azab Allah
·         Menyedari akan kebesaran Allah
Pengkaji ilmu tasawuf sering menjadikan soal hati sebagai agenda utama. Hal ini sesungguhnya untuk penyelarasan dari Ilmu Tauhid dan Syariat. Dalam sebuah kata-kata hikmah bahawa : “Man ‘Arofa Nafsahufaqod ‘Arofa Rabbahu”. “Barangsiapa mengenal dirinya maka ia akan mengenal Tuhannya”.
Sementara Ali. R.A mengatakan bahawa : “Awwaluddin Ma’rifatullah”. “Awalnya beragama adalah mengenal Allah”. Sehingga dapat dilihat, bahawa Mengenal diri (An-Nafs) merupakan awal dari seorang beragama dengan hak. Keperibadian manusia itu dan kualiti hatinya dapat diketahui melalui tingkah lakunya, kerana ia merupakan cerminan dari HATInya...
Hati itu terdapat 2 jenis :
1.      Hati Jasmaniyah – hati jenis bentuknya seperti buah shaunaubar. Haiwan memilikinya, bahkan orang yang telah mati pun memilikinya.
2.      Hati ruhaniyyah – hati jenis inilah yang merasa, mengerti, dan mengetahui.
Disebut pula hati latifah (yang halus) atau hati robbaniyyah. Hati inilah yang merupakan tempatnya Iman:
      “...Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadikan iman itu indah dalam hatimu...” (Al Hujurat:7)
Dalam sebuah hadis Qudsi dikatakan:
“...Tidak akan cukup untuk-Ku bumi dan langitKu tetapi yang cukup bagi-Ku hanyalah (qalb) hambaKu yang mukmin”. Maka dengan hatilah, seseorang dapat merasakan iman. Dengan hatilah seorang hamba dapat mengenal RabbNya.

Hidup tak selalunya indah tapi yang
indah itu tetap hidup dalam kenangan.

Saturday, November 26, 2011

nUr

Nur cahayaMu bersinar
memancar pelusuk dunia
terangi segala...

Ku tersentuh gementar
alunan suara azan
memanggil ku yang terleka

Lamunanku tersedar
silau dari cahaya
gelombang mala gempita

Baru kini ku sedar
padaMu Maha pencipta
ku insan terlupa

Berikan aku
hidayah Mu
kupenuhi jiwa

Hanya pada Mu
ya Tuhanku
sinar permata hatiku

PadaMu Tuhan ku sujud keampunan
ampunkan dosa ku padaMu
hanya padaMu ko pohonkan sejahtera
ya Tuhanku yang Maha Esa

Sunday, September 18, 2011

kEk

assalamualaikum...........bertemu kita kembali dalam ruangan NUR...bkn NUR KASIH tp nUr....sempat lg ntok sy ucapkan selamat hari aidilfitri....maaf kn sy sekiranya sy ada TER dlm suma perkara....juz nk mnx maaf ja...xnk mnx duit raya pn....so "bagi la maaf tu"...ahahaha....(y dh tgk hatu bonceng phm la)

                        kli nie sy nk berceghita cket la berkaitan dgn KEK....aku mmg suka kn kek....suka sgt mkn kek....mmg dr kcik lg.....kek coklat,kek pisang,kek batik,kek pelikat, suma aku suka la....paling aku suka kek coklat....msa aku sem 3, pnh sorg awek nie bg aku kek coklat....mmg sweet sgt mcm awek 2....tp syg kek 2 keras mcm org wt 2 gk....kakakaka....(dlm puji kna da ktuk gk) tp aku mkn gk smpai abh sbb cdap....bley knyang lak 2....lpas pd 2, aku mnx dy wt kek batik....alhmdlillah dy terima gk permintaan aku.....dgn senang lenangnya dy pn wt.....bkn skali lak 2....b'kli2 lak 2......kek btik dy mmg tiptop.....last aku dpt kek batik dy mcm kek apolo y juai 1 5 kupang kt kdai runcit....dlu aku slalu mkn kek 2 tp skunk dh x lg dh mak aku ckp dlm kek apolo da bhn y xmenyelerakan....

                      mngu lpas aku p beraya umh awek 2....awek 2 wt kek coklatttt.....mmg serrronokk la dpt mkn kek coklat....lembut lak 2....tahniah ila kerana dh berjaya wt kek coklat y lembut.....juz manis cket la...besa la 2, ila bkn tukang wt kek....nk btol2 cdap bli kt kdai la.....kek kt kdai mcm2 bhn dy letak....sbb 2 aku pnh tlis entry ntok dy sblom nie "walaupun xsesedap kt kdai, tp ok la"....tp depan2 aku xckp mcm nie pn....ahahahaha.....yela mcm mkn nsi goreng la....kt kdai lg cdap dr wt sndri....btol x???pa pn,suma kek y dy bg sumanya aku suka 100%...mmg cdap sgt....aku berharap sgt dy akn wt kek ntok aku lg lpas nie....lpas nie dan lepas nie dan lpas nie, smpai la bln 5 taon dpn.....lpas 2 aku merengek soh mak aku plk la wt...hohoho.....alhmdlillah stakat nie sja entry kli nie....mohon seribu kemaafan klo da y terkena...hehehe....thnks 4 evrythng ila...untung lerr dpt bez fren mcm ila....:P waalhualam


*hrap sgt la xdk mber y bca....huahuahuahuahua

Tuesday, June 14, 2011

sEnYuM

Senyum senyum senyum
Senyum senyum

Kacak luar
Kacak dalam
Kacak dengar sini
Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit

Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
tak perlu kata apa-apa
Akhirnya sempurna tiga album pertama
Bunyi macam koleksi hits terbaik orang lama
Dah ku kata ku takkan henti sampai tua bangka
Kalau habis abjad aku rap dengan angka
Satu dua tiga anugerah diterima
Oh itu tahun lepas tahun ini cuma dua
Tersenyum tiap kali kalah dengan Nurhaliza
Ditertawakan oleh anakku Inca Medina
Oh Inca Medina orang secantik nama
Cantik luar cantik dalam cantik macam mama
Hati macam grandmanya anginnya macam papa
Kalau dah merajuk nampak muncung sampai sana
Sebelum jadi drama dah tahu nak buat apa
Nyanyi balik lagu ayat lama ayat mama
Wanita hari ini jaga sensitiviti
Kalau buah hati merajuk boleh cuba ayat ini
Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Ay buai tinggi-tinggi sampai ke puncak awan
Dengan kumulus dan nimbus aku berkawan
Aku bukan rupawan aku bukan jutawan
Tapi aku punya satu senyuman yang menawan
Baru mukadimah nampak macam sudah tertawan
Dengar kata hati perasaan jangan dilawan
Kalau takut mula-mula kita boleh berkawan
Duduk dulu biar ku belanja kopi secawan
Apa rasa sentiasa jadi bahan perhatian
Apa rasa jadi cantik kacuk cina pakistan
Apa rasa jadi seksi suka tak diperhatikan
Apa rasanya terima bertubi-tubi puji-pujian
Tu boleh pun senyum cantiknya gigi
Sepuluh markah penuh seharusnya ku beri
Wanita hari ini harus pepandai puji
Kalau dia jual mahal boleh cuba lagu ini
Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Thursday, June 2, 2011

seMBahyaNG

Aduhai Diri..Jagalah Solatmu Jangan Hanya Sipi-sipi...

Apasal laa, aku belum terfikir nak bentang sejadah,
Hidup senang rezeki datang melimpah,
Nak dirikan sembahyang, rakan baik setan suruh lengah-lengah (muahahaha dia ketawa berdekah-dekah),
Allah tarik nikmatku sampai nangis keluar air mata darah barulah padah.

Apasal laa aku malas sembahyang,
Allah kasi aku jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih baik daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam dan siang.

Apasal laa aku malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara aman damai tak lagi hidup berdagang,
Takkan 5 minit 5 waktu aku tak boleh nak luang.

Apasal laa aku malas sembahyang,
Allah kasi otak supaya aku tak bangang,
Allah kasi ilmu boleh fikir susah senang,
Allah kasi nikmat kenapalah aku tak kenang,

Apasal laa aku malas sembahyang,
Tengok TV, main bola aku sanggup sampai petang,
Beli tiket konsert, bayar time shopping aku sanggup beratur panjang,
Ingat masuk syurga masuk neraka boleh main hutang-hutang?!!

Apasal laa aku malas sembahyang,
Aku kena ingat umur kita bukannya panjang,
Pagi sihat entah petang nanti dah kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang-sorang.

Apasal laa aku malas sembahyang,
Seksa neraka cubalah aku bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh halang!!!

Akhirul kalam..apa khabar iman hari ni??Ingatlah..Barangsiapa yg menolong agama Allah,maka Allah akan menolongnya dan meneguhkan kedudukannya..

Thursday, May 26, 2011

tEmAn aLaM bArZaKh


Seorang mukmin ini baru shaja meninggalkan dunia.... sewaktu beliau dimandikan ada seorang lelaki yang rupa parasnya elok, bersih, tampan berdiri di kepalanya.... lelaki itu berdiri sambil memerhatikan si mati..... orang lain sibuk menguruskan mandi jenazah, tetapi lelaki itu terus merenung ke arah mayat mukmin tadi..... lelaki itu setia berdiri menemani mayat tersebut.... selepas mayat tersebut disembahyangkan lalu di bawa ke liang lahad.... ketika mana lubang kubur ingin ditimbus, lelaki yang tampan tadi masih juga menemani si mati tersebut...
Seperti kebiasaan, selepas tujuh langkah orang meninggalkan kubur, datanglah Munkar dan Nakir untuk sesi soal jawab.... Munkar dan Nakir melihat ada seorang lelaki bersama si mati tersebut.... lalu Munkar dan Nakir mengarahkan lelaki itu supaya beredar meninggalkan si mati.... tetapi lelaki itu enggan meninggalkan si mati dan meminta Munkar dan Nakir meneruskan sesi soal jawabnya....
Setelah selesai sesi soal jawab bersama Munkar dan Nakir, lelaki itu menghampar permaidani dari syurga.... lalu lekaki itu memberitahu kepada si mati bahawa dia tidak akan meninggalkan si mati keseorangan di alam kubur sepertimana ketika hayat si mati, si mati tidak pernah meninggalkan lelaki itu.... lelaki itu berkata, “aku lah alquran yang engkau tidak putus-putus membaca siang dan malam.... yang membaca dengan nada perlahan dan juga dengan nada suara yang lantang.... hari ini, aku akan temani kau sehingga engkau dibangkitkan kelak”.....

Tuesday, May 24, 2011

aKu & DiA


Pertemuan Aku & Dia mungkin sudah ditakdirkan
Satu permulaan garisan perkenalan
Sebuah jalinan ukhwah persahabatan
Yg telah membibitkan kemesraan
Kerna....
Aku & Dia ada persamaan

Tatkala Aku mncari diri
Hadirnya Dia mmbawa erti
Mengajar Aku mengenali diri
Diriku sebenar.....
Seorang muslim yg sejati

Mengenali Dia satu keistimewaan
Menimbulkan seribu satu perasaan
Perasaan yang tidak pernah diundang
Namun.....
Apakah dayaku untuk menghalang

Kasih sayangku telah bersemi
Jauh dilubuk hatiku ini
Mungkin ini sebagai ganti
Tanda terima ksih kerana Dia sentiaasa disisi
Berkongsi suka duka hidupku ini

Biar terpaksa tempuh onak dan duri
Persahabatan ini akn ttap ku terusi
Kerna....
Ku msih memegang utuh di sanubari
Kepercayaan dan kesetiaan yang telah terpatri

Kiranya terjadi juga perpisahan
Hanya doaku sebagai iringan
Semoga dia mendapat kebahagiaan
Di samping insan tersayang

Kiranya di perbatasan waktu
Ingatan kita datang bertamu
Kenangilah seadanya
Jika Aku & Dia pnh bersama
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...