Saturday, December 3, 2011

kEuNgGuLaN hATi

Hati merupakan juadah paling istimewa dan menjadi intipan musuh. Setiap detik ditungganginya dengan tidak berhenti. Musuh yang dimaksudkan adalah keluarga pak setan yang terdiri dari dato, moyang, bapak, ibu dan anak-anak setan. Mereka amat dedikasi dalam mencorakkan pemikiran dan tindakan manusia sepertimana yang telah dijanjikan di hadapan Allah sebelum disingkir dari syurga.
            Tetapi hadir pula malaikat yang pula merebut hati. Jadi setiap saat pak setan dan malaikat sentiasa berjuang untuk merasuk hati-hati setiap manusia. Maka janganlah lengah!!! Setan mengetuk pintu hati untuk berbuat keburukan, sedang malaikat mengetuk untuk berbuat kebajikan dan kebaikan.
            Komposisi hati adalah nafsu dan akal yang diuli bersama untuk membentuk kualiti manusia dan kemanusiaan. Nafsu dan akal bagaikan anjing dan kucing, selalu berdolak dalek dalam segala hal. Ketika apa yang hendak dilakukan oleh akal, nafsu selalu menghalang, begitulah juga sebaliknya. Hati diumpamakan sebagai medan pertempuran antara akal dan nafsu. Sebab itulah hati kita sibuk setiap saat selama hayat dikandung badan.
            Rupanya hati yang kita sayangi selalu berdesas-desus dengan tiada hentinya. Hati tidak pernah lelap selalu berfungsi mahupun siang atau malam. Jauh berbeza dengan organ tubuh lain seperti mata, di kala ia mengalami kelelahan maka lama kelamaan kita pasti mencari kesempatan untuk berehat atau memejamkannya. Cuba kita tutup telinga kita rapat-rapat, maka tak akan dapat mendengar, sementara itu di dalam hati kita setiap saat, ingatan lama, rasa kekecewaan, malu dan sebagainya hadir dan berlalu.
            Jadi rupanya perkara hati dan penyakit yang ada di dalamnya merupakan perkara yang ghaib. Penyakit yang dimaksudkan bukannya penyakit hepatitis atau penyakit lain yang dapat dilihat dan disembuhkan hanya dengan pemeriksaan doktor dan diberi ubat kimia mahupun tradisional. Penyakit hati ini merupakan penyakit yang tidak mampu dilihat mahupun diubati oleh doktor atau tabib.
            Namun merupakan perkara ghaib. Berjangkitnya penyakit ini kadang kala tidak dapat disedari. Bahkan hingga terlebih dos pun ia tidak dapat dirasai. Malah semakin menikmatinya dan terbuai. Penyakit ini lebih merbahaya dari penyakit biologi lain seperti HIV AIDS atau penyakit lainnya. Sungguh sulit untuk menyembuhkannya. Maka oleh sebab itu, marilah kita mevaksinasi atau memberi kekebalan pada hati agar tidak tervirus atau terjangkit penyakit mengerikan ini. Tidak lain caranya adalah dengan memperbanyakkan berzikir dan mengingatkan Pencipta dalam apa keadaan sekalipun.
            Hati itu diibaratkan raja. Pemimpin yang sangat ditakuti dan dipatuhi oleh seluruh organ tubuh lainnya. Apa yang dikatakan oleh hati maka seluruh organ tubuh akan tergerak mengikuti perintahnya. Jika raja tersebut jujur dan memerintahkan hal-hal yang baik, maka rakyatnya akan mencontohi perihal Sang Raja. Demikian pula sebaliknya. Raja yang zalim, kasar, dan sebagainya, maka akan banyak masalah dan pertentangan yang terjadi.      
            Hati manusia, atau sering disebut qalbu, sentiasa bolak balik, tiada tetap. Kadang ia bersih, kuat iman, bercahaya, lemah lembut, tetapi suatu saat menjadi kotor, lemah iman, gelap gelita, buta, keras membatu terhadap kebenaran.
            Di antarapenyebab hati yang kotor adalah tidak beriman kepada Al-Quran dan banyak berbuat kesesatan. Allah berfirman, “Dan ( begitu pula ) Kami memalingkan hati dan penglihatan mereka seperti mereka belum pernah beriman kepadanya ( Al-Quran ) pada permulaannya, dan Kami biarkan mereka bergelumang dalam kesesatannya.” ( Al-An’am: 10).
            Orang yang hatinya kotor dan sakit akan mudah digoda syaitan yang menjerumuskannya kepada perbuatan maksiat, dosa, dan kezaliman. Allah S.W.T berfirman, “Agar Dia menjadikan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, sebagai cubaan bagi orang-orang di dalam hatinya ada penyakit dan yang kasar hatinya. Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu, benar-benar dalam permusuhan yang jauh.” (Al Haj: 53)
            Orang yang kotor hatinya kerana perbuatan dosa dan jahat, hatinya menjadi buta dan tidak dapat menerima pelajaran dan peringatan. Akhirnya, hilanglah rasa percaya atau iman, dan orang itu akan selalu mengikuti kehendak nafsunya. Allah berfirman, “Dan apakah belum jelas bagi orang-orang yang mewarisi sesuatu negeri sesudah (lenyap) penduduknya, bahawa kalau Kami menghendaki tentu Kami azab mereka kerana dosa-dosanya, dan Kami kunci mati hati mereka sehingga mereka tidak dapat mendengar” (Al A’raf: 100)
            Sebaliknya, beruntunglah orang yang menyucikan hatinya dengan cahaya iman, rasa percaya, dan amal soleh. Hati yang suci yang akan selalu mendapat petunjuk Allah dan tidak mudah digoda syaitan untuk berbuat mungkar atau maksiat, akhirnya nafsu akan tetap tenang. Iman yang baik dan sentiasa mengingati Allah membuat orang menjadi tenteram hatinya.
            Orang yang sentiasa membersihkan hati dari berbagai penyakit akan tampil sebagai orang yang mukhlis, iaitu orang yang ikhlas menjalankan ibadah dan semua aktiviti kehidupan. Segala hal yang ia lakukan hanya dipersembahkan kepada Allah. Orang seperti ini sulit digoda dan disesatkan syaitan.
            Hati yang bersih tersemai di dalamnya takwa kepada Allah. Takwa ini yang mendorong manusia selalu menjalankan perintah Allah dan menghentikan segala laranganNya. Agar hati kita selalu membimbing kita kepada kebaikan, maka ia harus disucikan dari berbagai penyakit hati dan dosa-dosa yang kita lakukan.

Hati yang terluka umpama besi
bengkok walau diketuk sukar kembali
kepada bentuk asalnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...