Wednesday, August 29, 2012

CiNtA aNtArA bEnUa

Alhamdlillah akhirnya siap juga juga cerita pendek aku ni CiNtA aNtArA bEnUa.... dh sebulan lebih jugak la buat cerita ni..... hahahahaha selesai 1 hutang....




cerita ini mengisahkan tentang hubungan persahabatan antara Zurin Fatrisya dan Firas Rayyan Rizqin. Fatrisya adalah seorang yg agak pendiam, susah untuk didekati, ayu lagi tu seperti perempuan melayu terakhir(luaranjela). dia berasal dari Indonesia. berketurunan Jawa. berketerampilan yg agak simple. Firas pula seorang yg agak kacak, cukup sifat la senang cerita, suka melayan awek dalam FB smpai sekarang. walaupun begitu, jauh di sudut hatinya hanya Fatrisya seorang saja yg telah bertakhta sehinggalah takdir tidak menetapkan untuk mereka bersama. menetap di London dari kecil hingga sekarang. ayahnya asal orang Jerman. manakala ibunya pula Perancis. jadi Firas merupakan anak kacuk. hubungan antara Firas dan Fatrisya bermula di sebuah IPT di Malaysia ketika semester 2. Fatrisya mengambil jurusan Pendidikan Awal Kanak2, manakala Firas pula mengambil jurusan multimedia.

Firas telah mengusha Fatrisya sejak berada di semester 1 lagi. tetapi Firas hanya mampu melihat dari jauh sahaja kerana sememangnya Firas tidak berani untuk bertegur sapa dengan perempuan yg baru ingin kenali. pada suatu ketika yg agak tenang buat Firas untuk menghibur dirinya di FB dengan bermain game, dia terpandang FB Fatrisya. dengan pantas jarinya mengklik add friend pada FB Fatrisya. dan Fatrisya telah menerima permintaan rakan dari Firas. maka bermula lah chatting menchatting antara mereka. pada mulanya Fatrisya tidak suka akan si Firas ini. dia melayan dalam FB pun dalam keadaan terpaksa. takut nanti dikatakan sombong pulak.(padahalnaktestmarket) kawan2 Fatrisya yang mengenali Firas ini memberitahu bahawa si Firas ini seorang playboy di IPT tersebut. jadi Fatrisya pun tidak mahu ikut serta menjadi mangsa Firas yang seterusnya.

Firas ingin melanjutkan lagi hubungan mereka dengan berSMS pula.(bagibetisnakpehapulak) itupun setelah dia tahu yang Fatrisya masih singe mingle kerana jika Fatrisya sudah berpunya nanti takut diserang oleh teman Fatrisya.(xbezgaduhpasaipompuan) nasib baik Firas seorang yang agak genius. dia tahu jika dia meminta nombor telefon melalui chatting di FB, dia mesti gagal mendapatkannya. lalu dia mendapatkan khidmat/bantuan rakannya iaitu Qiqi yang merupakan classmate Fatrisya untuk mendapatkan nombor telefon Fatrisya. tetapi Qiqi hanya menanyakan samada Fatrisya ingin berkawan dengan Firas atau pun tidak. lalu Fatrisya mengiyakan jela kerana tidak mahu kisah ini dipanjangkan lagi. sememangnya perangai Fatrisya begitu. dia begitu malu jika menanyakan hal-hal seperti ini. Qiqi pula memberitahu kepada Firas yang semuanya On. tetapi untuk dapatkan nombor telefon, Fatrisya minta agar Firas sendiri yang memintanya. sebenarnya Qiqi ingin Firas lebih bersikap gentleman. 


kebetulan Firas dan Fatrisya sama-sama menyertai kelab pencinta alam. pada suatu hari yang suam-suam kuku, ada satu perjumpaan kelab yang mereka sertai. setelah selesai perjumpaan kelab tersebut, Fatrisya dan kawannya singgah minum di cafeteria. begitu juga dengan Firas dan rakannya. di kesempatan inilah Firas memberanikan diri duduk semeja dengan Fatrisya lalu meminta nombor telefon padanya. ini merupakan kali pertama Firas meminta nombor telefon secara berhadapan. jadi agak gugup sedikit la cara pertuturannya. Fatrisya begitu terkejut sehingga tidak boleh bercakap walau sepatah. dia hanya mampu tersenyum sambil memandang rakannya agar rakannya yg juga merupaka roommate dia, Anzalna supaya back-up dia. melihat Fatrisya yg hanya tersenyum, Firas menyangkakan Fatrisya bisu. ataupun Fatrisya tidak faham apa yg dituturkan oleh Firas. akhirnya Anzalna menyuruh Fatrisya memberi nombor telefonnya pada Firas. berjaya juga Firas memiliki nombor telefon Fatrisya.

pertama kali Firas ingin menghantar SMS pada Fatrisya, Firas tidak tahu apa yg ingin dibualkan. mereka hanya berbual kosong sahaja. Fatrisya pun berasa bosan berSMS dengan Firas. sehinggalah mereka menyertai readers theater bagi kelas masing-masing. Firas memegang watak 'Giant' manakala Fatrisya dengan watak 'Timun' dalam teater masing2. maka terjadilah kutuk-mengkutuk antara mereka. barulah Fatrisya terasa seronok sedikit berkawan dengan Firas. lagipula, Firas semakin lama semakin berubah ke arah yg positif. setelah lama mengenali hati budi Firas, Fatrisya yakin bahawa dia tidak akan menjadi mangsa Firas kerana Firas tidak pernah mengambil kesempatan ke atasnya. sememangnya Firas ikhlas berkawan dengan sesiapapun.

JATUH CINTA????setelah hampir setengah tahun mereka berhubungan, akhirnya mereka menjalinkan hubungan yg lebih serius iaitu dengan couple. jika ditanya apa yg membuat mereka ini saling jatuh cinta, mereka tidak tahu apa yg perlu dijawab. Firas sendiri tidak tahu bila dan kenapa dia boleh jatuh hati terhadap Fatrisya. dia hanya sedar setelah dia disoal oleh Anzalna di dalam FB. Anzalna juga berpesan jangan sampai menyesal. ketika itu baru Firas tertanya-tanya kenapa dia sering terfikirkan Fatrisya, perasaan dia ketika berjumpa Fatrisya juga agak sedikit aneh. setelah tahu perasaan dia sendiri terhadap Fatrisya, Firas meluahkannya kepada Fatrisya secara kiasan tetapi tidak difahami oleh Fatrisya. bermacam cara yg dilakukan oleh Firas agar Fatrisya mengetahui isi hatinya. sehinggalah Firas terpaksa berterus terang dengan menggunakan ayat yg paling skema. ibarat orang menahan kentut yg terlalu lama, apabila dilepaskannya terasa nikmat sekali. begitulah yg berlaku terhadap Firas. Firas berasa lega setelah diluahkan segalanya.

begitu juga dengan Fatrisya, dia hanya sedar yg dia menyukai Firas setelah Firas meluahkan isi hatinya. tetapi Fatrisya juga tidak tahu apa yg menyebabkan dia menyukai Firas. akhirnya berjaya juga mereka bercouple walaupun hanya tiga bulan. hubungan serius mereka tidak mendapat restu dari keluarga Firas. keluarga Firas takut Firas tidak dapat menumpukan perhatiannya pada pelajaran seperti yg terjadi sebelum ini. jadi mereka dengan hati yg redha memutuskan hubungan tersebut. walau pahit terpaksa ditelan jua. mereka akur dengan takdir ilahi, sebaik-baik perancang. jika ada jodoh untuk mereka pada masa akan datang, insyaallah. akhirnya hubungan mereka seperti sebelumnya dan perasaan sesama mereka juga turut sama.

sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula dua orang sahabat. mereka pernah hampir-hampir putus hubungan persahabatan mereka. ini terjadi gara-gara mulut Firas yg terlalu celupar dan tidak pandai membezakan yg mana sesuai atau tidak untuk dijadikan gurauan. semuanya dimain hembus ja. akibatnya Fatrisya merajuk sebulan dan tidak mahu Firas menghubunginya lagi, dengan erti kata lain "get lost from my life". dengan penuh kesabaran yg ada, setiap hari Firas memujuk, memohon maaf dan berdoa agar dibukakkan pintu hati Fatrisya untuk menerima dia dan semoga hubungan mereka pulih seperti dahulu.

alhamdulillah, akhirnya Fatrisya memberi pilihan kepada Firas samada "putus" atau Firas membuat kek coklat untuk Fatrisya. dan keputusan ini bergantung pada Firas. apalagi, kelam kelibut Firas meminta rakan-rakannya untuk membantu dia menyiapkan kek coklat. tidak mahu dia untuk kehilangan Fatrisya. pelbagai rintangan yg mendatang untuk menghasilkan kek coklat tersebut seperti bahan-bahan tidak cukup kerana beli last minit so barang kt kdai habis, oven rosak sedangkan bahan2 telah pun siap diadun, menggunakan periuk nasi sebagai ganti oven tidak menjadi kek pula, hanya hangit sahaja tetapi tidak masak. pada mulanya Firas sudah berputus asa dan pasrah kerana setelah berhempas pulas untuk membakar kek, tetapi tidak berhasil. Firas pun beritahu Fatrisya yg dia tidak berjaya untuk memberikan kek coklat pada Fatrisya.

tiba-tiba sesuatu keajaiban berlaku, kek yg pada mulanya tidak masak tiba2 ja masak. walaupun tidak masak seluruhnya tapi dapat juga untuk makan. Firas melompat kegirangan kerana dia dapat menyelamatkan hubungan antara dia dan Fatrisya. dia sudah tidak mengira sama ada kek coklat tersebut selamat dimakan atau tidak. yg penting dia dapat berbaik semula bersama Fatrisya. Fatrisya yg telah mendapat kek berasa agak takut untuk makan kek tersebut kerana rupa paras kek tersebut sudah tidak seperti bentuk kek. bau pun hangit ja. setelah itu, mereka kembali baik seperti dahulu sehingga sekarang.

kini setelah kedua-duanya telah menamatkan pengajian masing-masing, mereka telah kembali ke kampung halaman masing-masing. perpisahan ini merupakan perpisahan yg sangat besar buat mereka. mungkin mereka akan berjumpa lagi. dan kemungkinan juga mereka tidak akan berjumpa lagi buat selama-lamanya. jadi dua kemungkinan tersebut diserahkan kepada Yang Khalik semata-mata kerana Dia lah sebaik-baik perancang. setiap sesuatu yg terjadi pasti ada hikmah, dan dgn bersabar akan dapat merasa kemanisan hikmah tersebut. "Aku akan sentiasa menyayangi dan mencintaimu Fatrisya."
-TAMMAT-
menyukaidanmencintaisesuatuygbersifatsederhana


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...