Thursday, July 19, 2012

HiKmAh rAmAdHaN

bulan Ramadan adalah bulan mulia yg dikenali sbgai bulan ibadah yg dipenuhi dgn kebaikan, hikmah dan barakah. hal ini telah dijelaskan oleh Nabi Muhammad SAW:

"telah tiba kepada kamu bulan Ramadan, bulan keberkatan".
(HR Ahmad)

          telah dimaklumi oleh sekalian muslim dan muslimah bahawa Allah telah memerintahkan kpd setiap orang2 yg beriman agar berpuasa di bulan Ramadan. puasa di bulan Ramadan merupakan perisai dr melakukan maksiat dan kejahatan, penyelamat dr siksaan api neraka dan pembuka jalan utk ke syurga. Rasulullah SAW bersabda:

"sesiapa yg beriman kpd Allah dan RasulNya, mendirikan solat dan berpuasa di bulan Ramadan, maka adalah satu kebenaran atas Allah memasukkannya ke syurga".
(HR Bukhari)

            orang yg berpuasa dilarang dr berkata-kata yg kotor sperti mengumpat, menyakiti orang lain dgn perbuatan dan mulutnya serta tidak boleh memaki hamun sembarangan. bagi orang yg berpuasa kemudian diiringi puasanya dgn memperbanyak amalan2 sunnah, maka selain diampunkan dosa2nya yg lalu dan mendapat pahala yg besar, maka ia juga dimasukkan ke dlm golongan orang2 siddiqin, syuhada dan solehin.

             perlu diketahui oleh setiap mukmin bahawa Allah memberkati bulan Ramadan kerana terdapt banyaknya kebaikan dan keutamaan di dalam bulan tersebut.


*menyambut awal ramadhan....

   - membaca surah fatah 3x slpas terawih ketika mlm pertama ramadan....insyaallah akan diperbukakkan segala pintu2 rezeki,rahmat kpd kita....insyaallah....

dakwah adalah sebahagian dr jihad fisabilillah.
ia memerlukan dana yg besar. justeru itu....

Salurkan Sumbangan Fisabilillah
Saudara Saudari ke Akaun

BANK ISLAM
atas nama
Ma'had Adda'wah Al-Islamiah
07-016-02-034277-3





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...